Sunday, April 17, 2016

Le Tour de Paris Spring 2016 - Intro

Saya baru touched down dari Paris semalam setelah 5 hari mengukur jalan di sana. Allahu, terasa seperti nak tercabut kaki berjalan sepanjang hari selama 5 hari  di sana. Rezeki kami, sahabat baik saya di UKM sekarang menetap di bandar Paris atas tuntutan kerja. Terasa bersalah juga menyusahkan mereka sekeluarga sebab kami pergi di hari bekerja. Tapi apakan daya, waktu itu saja harga tiket flight paling rendah.

Kami bertolak dari Glasgow ke Edinburgh menaiki kereta. Pada awalnya, kami merancang untuk naik bas shuttle dari Buchanan Bus Station ke Edinburgh Airport. Harga tiket bas dari rumah ke Buchanan adalah £7.20/return/2 adults+2 children dan harga tiket bas dari Buchanan station ke Edinburgh Airport adalah £39/return/family. Sehari sebelum bertolak, saya terima email reminder dari Easyjet beserta harga promotion parking di Edinburgh Airport yang synch dengan jadual penerbangan kami. Harga paling rendah ditawarkan adalah £28.99/5+ hari tapi kami memilih harga kedua termurah iaitu £35.99/5+ hari kerana tempat parking tersebut lebih dekat dengan airport dan nampak lebih teratur. Ada shuttle dari tempat parking tersebut ke airport. Dengan pilihan ini, kos lain yang terlibat adalah kos minyak kereta dan tenaga suami saya untuk memandu.

Kami sampai di sana pada pukul 2pm dan terus ke kaunter untuk drop luggage. Pengalaman baru bagi saya kerana drop luggage Easyjet di Edinburgh Airport adalah self service. Beg perlu ditimbang sendiri dan scan boarding pas untuk print tag. Kemudian pasang tag tersebut di beg dan bawa beg, pasport dan boarding pass ke conveyer untuk di check oleh petugas Easyjet.

Awek ni tolong pasang tag sebab kitorang terkial2 nak pasang sendiri

Ketika menunggu gate di buka pengumuman dibuat untuk sesiapa yang ingin volunteer untuk drop hand luggage sebagai luggage kerana flight kali ini penuh. Volunteers akan diberi speedy boarding. So, ramailah yang volunteer termasuk kami.

Beg kuning yang di volunteer

Alhamdulillah, penerbangan lancar. Sampai di Paris CDG airport suami sahabat saya telah sedia menunggu di kawasan arrival. Perjalan dari airport ke rumahnya mengambil masa lebih 1 jam kerana Paris tersangatlah jammed. Glasgow tidak jam ok.

Tiada aktiviti pada hari pertama di Paris kerana hari sudah gelap dan perlu simpan tenaga untuk Marna La Valle untuk hari pertama kami yang official.