Sunday, August 1, 2010

cerita tentang rumah...

apa citer pasal umah nih...

rumah adalah tpt kita berteduh dr hujan dan panas... generally ye la kan... logik nya mana ada org bekeja cam aku ni xdak umah.. sumer org berumah kan....xkisah la umah sewa ke umah sendiri ke.. umah mak mentua ke... umah adik beradik ke...berbayar ataupun tidak...:P

bercerita pasal rumah ni kan... ckp la umah pesen apa yg aku xpenah duduk... flat,apartment,kondo,umah teres setingkat,umah teres 2 tingkat,banglo...ni sumer aku penah duduk...(tp penthouse aku xpenah duduk rupanya :D)...
bukan nk ckp besaq...tp itulah realitinya...dan realitinya lagi, xdak sebijik pun umah tu umah aku.. hihihi... sumer umah org...masa kecik, kt kg..aku membesar dalam umah banglo...hihihi...banglo la sangat....tp klu mengikut definition banglo masakini....btol la tuh...umah mak ayah aku tu dlm kategori banglo....cuma xdak pagaq....

pastu aku masuk sekolah asrama...asrama aku ni unik sket....hostel ala2 umah panjang....xcaya? tny melia ngan awa....tak pun shiepah....heheh...2 thn pastu pindah dok hostal lain...sampai la lepas spm...pastu masuk matriks pun dok hostel gak...tp kali ni jauh dari kg halamanku...nun di ulu sana....bangi ..14 thn lepas,bangi tu xmcm harini...nk dpt bas pun susah time tuh....berjam2 tunggu baru dpt...dah la bersesak2 nak mampus dlm bas tuh...kes2 raba...toksah citer la...masing2 mesti ada pengalaman sendiri....

dgn result cemerlang aku masa matriks :P...aku dpt masuk ukm.....tp bukan di bangi...mungkin sbb 'tulah' dok kutuk bangi sgt kot....aku kena dok kolej francais kt kelana jaya....dpt la dok apartment...tingkat 5 nun...apartment tu kt sunway...hari2 ulang2 alik naik bas siva...klu terlepas bas...ponteng kelas le jawabnya....dan klu sesapa warga selangor dan kl masih ingat...krisis ayaq thn 1998...adoiiii....aku dah hosmet2 ku adalah antara mangsa yg terlibat...hari2 angkut air kt tingkat bawah sampai tingkat 5...satu baldi itulah segala2 nya...mandi sekali sehari....:P....pstt...tp nk habaq mai...disebabkan apartment kami dok kat sunway...time tuh,sunway piramid baruuuuu ja bukak...jeng3x...itu la tpt kami mandi ye...kt toilet belah kiri....ground floor.....so...sebenaqnya xdak la mandi sehari sekali kan....

lepas sthn kami dipindahkan ke 'hostel' yg lain pulak....wah...kali ni lagi best...dok kondo beb....tiara putra ka apa ntah nama kondo tuh..kt kelana jaya....dekat sket ngan kolej...just across the street (hiway actually).tp terpaksa bersabung nyawa lintas hiway yg under construction masa tuh.......

dgq kondo cam best je kan...tp dlm seunit umah tuh total student adalah 14 org ok....cramp gila...sib baik sumer satu kepala.....byk sgt kenangan masa dok kondo tuh....antara nya...residents kt situ xpuas ati kondo jadi hostel....berpiket bagai...sampai masuk buletin utama...hahaha.....glemer 2 3 org kawan2 aku....pastu kes panjat pagar tepi hiway sampai kena suluh ngan polis peronda....ish3....mcm2 lah....

masuk final year kami dikerahkan balik ke ukm bangi....tp dok kamsis luaq...kamsis Y.....sini pun ok gak ....merasa la dok kampus walopon sethn.....time ni aku dah pakai motor...pinjam honda cup kak aku....lesen L ye....aku xdak lesen motor sehingga ke hari ini...pastu time nak buat tesis kena pindah lagi!!!! kali ni dok umah teres setingkat....ukm punya jugak....xyah bayaq sewa....beza nya kalini ada jiran tetangga......kena la behave sket...sampai la grad....

lepas grad menganggur kt banglo mak ayah aku tuh dekat sethn ada kot....pastu dpt keja kt penang....mula2 dok umah kak aku...ulang alik dr bandar perda ke pulau tikus...kol 6.45 pagi naik bas ok....huhh...lupa lak nk habaq...umah kak aku tuh walk up apartment....xtahan ulang alik...dah macam zombie...kuaq pagi balik malam....aku pun pindah ke penang....apartment lagik...tingkat 5 lagik....sebabnya,lagi tinggi umah tuh lagi murah sewa dia...hhihi....

pastu dpt keja kt kl...kawan ku hanim yg baik hati ajak aku sewa ngan dia....kali ni umah teres 2 tingkat...kat sini sumer org pakai keta termasuk aku...ada 3 bijik keta....sapa lambat, parking luaq...heheh....

cut the story short; pastu aku pindah dok apartment...pastu kondo pulak....pastu apartment lagik....skg nih aku dok apartment yg laki aku beli masa dia bujang....hmmm...byk jugak apartment aku dah duduk no....hehe

in my opinion, masa bujang ok la apartment nih...masa mula2 kawin pun ok jugak....tp bila aku peknen....masuk 8 bulan aku mula la nk marah tiap2 kali sampai kt parking bawah tuh...penat weh...ngan nk menampung berat badan aku masa tuh...sapa penah tgk aku peknen tau la besaq mana aku masa tuh....tp chewah masa tuh aku ngan laki aku plan kemain...pasang angan2, 2thn lagi kita dah dok umah bawah dah...hmmm....oleh kerana faktor kewangan masih blom mengijinkan....lepas 4 thn dan 2 org anak kami masih di sini....tp impian masih ada....usaha pun ada jugak....:D.....insyaallah

4 comments:

maya al-Qibty said...

eda..life @ asrama jln perak mmg best lah,hehehe :-)

Salwa Hamzah said...

fuiyoo..panjang pulak entry hang kali ni..kalau tidak geram jer..ayat sebaris dua...

Tapi masa hang dok kat sunway awat kita tak pernah jumpa?aku pun naik bas siva gak...pi pon kolej kat kelana jaya gak..hmmmm..musykil

Eda said...

tu la wei... xpenah jumpa kan... dok kt makmur.. kelas kt unitek...aku dok sana 1997/98... hg time tu gak ka?

ani nordin said...

Aku rasa hampir semua kisah hang aku sure ada sekali. Mula dari asrama Perak sampai la kamsis Y semuanye aku terlibat hee...