Friday, December 11, 2015

Surat dari sekolah

ok. hari ini saya nak share tentang sistem pendidikan di sini pulak. bukanlah sistem pendidikan sangat sebenarnya. mungkin lebih kepada sokongan kepada sistem pendidikan di sini.
komunikasi sekolah dan ibubapa lebih kurang sama dengan sistem di Malaysia di mana anak-anak menjadi posmen antara sekolah dan ibubapa. 

Hari ini saya dapat 3 surat dari masturah;

yang pertama surat dari NHS tentang penjagaan gigi. surat ini datang secara berkala. maksudnya setiap tahun saya akan dapat surat ini pada bulan yang sama. maisarah tak ada pula. mungkin untuk infant students sahaja. infant student adalah P1-P3 yang berusia 5-7 tahun. Ada borang yang perlu diisi oleh ibubapa dan perlu dipulangkan kepada sekolah.

Surat yang kedua adalah pamphlets sebenarnya. Pamphlet tentang cadangan lunch pack dan snacks untuk anak-anak. Sangat informative untuk memastikan diet sihat anak-anak. Owh, kantin sekolah di sini tidak boleh menjual sebarang makanan sesuka hati. Ada peraturan yang perlu diikuti dan council di sini menyediakan makanan percuma untuk P1-P3 kepada sesiapa yang berminat (bukan untuk org miskin shj). Manakala P4-P7 perlu membayar £2 kalau tak silap saya untuk set makanan yang disediakan. Menu mereka amat menarik, ada aiskrim tapi syaratnya anak-anak perlu menghabiskan semua makanan termasuk sayuran di dalam pakej masing-masing dahulu. Anak kawan saya mengikuti program tersebut tetapi dia kurang berminat dengan sayur, jadi dia tak dapat makan aiskrim tersebut. Esoknya, dia tak mahu lagi menyertai program tersebut. Saya memilih untuk tidak terlibat dengan program tersebut kerana bimbang anak tersalah ambil makanan walaupun ada menu halal dan vegetarian disediakan. Di luar kawasan sekolah pula, tiada peniaga-peniaga jajan yang berniaga seperti di luar kawasan sekolah di Malaysia. Pelajar-pelajar pula sebenarnya tidak boleh meninggalkan kawasan sekolah tanpa penjaga. Cikgu setiap kelas yang akan pastikan ada penjaga yang mengambil pelajar pulang dari sekolah. Ini jauh beza dengan Malaysia. Salah satu sebabnya mungkin kerana terdapat banyak sekolah di dalam satu kawasan penempatan. Jadi pelajar-pelajar di setiap sekolah tidak terlalu ramai. Contohnya, di sekolah anak saya, maksimum pelajar setiap kelas adalah 30 orang. Setiap P mempunyai 2 kelas (P1a & P1b atau P5/4 & P5). Jadi dari P1-P7; 7*2*30=420 pelajar. Sekolah kita terutama di kawasan bandar mungkin mencecah 1000 orang untuk 1 sesi. MUNGKIN. Saya tiada data untuk di verify. Juga, waktu persekolahan di sini adalah 9am-3pm, bukan7.30am-1.30pm. Jadi, memang jauh berbeza lah dengan Malaysia. Bukan niat saya untuk membandingkan dengan tanahair saya kerana bukan semua nya indah dan baik-baik sahaja di sini. Tetapi, sekiranya ada yang baik dan elok yang boleh kita contohi, apa salahnya kan.

Surat ketiga adalah notis tentang persembahan Krismas anak-anak yang akan berlangsung pada minggu hadapan. Ini pun ada ceritanya. InsyaAllah, saya akan tulis di entry yang lain.

Jadi, merujuk kepada surat 1 & 2, pandangan saya sebagai rakyat marhain, cukai yang dikenakan kepada rakyat telah dikembalikan kepada rakyat dengan adil. Walaupun masih ada juga rakyat tempatan yang kurang berpuas hati dengan kerajaan mereka, tapi secara asasnya perkara yang penting telah dijaga dengan baik. Perkara penting yang dimaksudkan adalah seperti kesihatan dan pendidikan yang nampak sangat tersusun. 

ps: Sebenarnya, saya tidak layak untuk bercakap tentang ini kerana sebagai pelajar antarabangsa, saya tidak dikenakan cukai. Tetapi, menurut rakan-rakan expart Malaysia di sini, cukai-cukai yang dikenakan di sini tidak membebankan mereka.

Ok, sampai di sini dulu kisah kali ini. Nanti kita sembang lagi.

Surat dan borang dari NHS


High quality pamplet yang dikeluarkan oleh city council (aka Majlis Perbandaran)

Notis dari sekolah diprint dari kertas a4 biasa dan dipotong separuh.

No comments: