Thursday, September 3, 2015

Part time PHD student & full time mother....

hmm.. mcm terbalik je bunyi nya....
status belajar: PhD Full Time. tapi realiti nya I am a full time mom. So klu dh pilih nk jd full time mom, mcm mana nk full time phd kan. part time phd dalam definasi saya adalah 9-5 setiap hari. balik rumah kena fokus terhadap keluarga. klu nak buat jugak keja phd, tunggu lepas budak2 & bapak budak tido. or bangun seawal mungkin. ohhhh, cakap mmg senang... blom tercapai lagi bab tu... ada kempen bangun pukul 4 pagi di FB. terujanya! tp asal kol 4 pagi je, mata ni asik nk tutup je....
6 bln pertama di sini dulu, saya mengikuti kelas intensif yg memerlukan saya study mengalahkan zaman buat degree dulu. time tu, hari2 balik lambat. lepas masak mengadap buku. bila anak kacau, saya temper! otak skg xsama masa buat degree dulu kan. dulu pun lembab. skg apatah lagi. marah anak sbb stress baca buku tp xmasuk2. penat masak la konon. sebenarnya mmg xpandai mana pun. tp lama kelamaan saya terpikir. lama lg saya nak dok sini. 4 tahun. umo anak2 masa sampai di sini 3,5,8 tahun. klu lagi 4 tahun baru stat nk fokus utk mereka, masa tu diorg dah 7,9 & 12 tahun! owh, i will miss a lot! xsanggup rasanya. yg sulong tu tah2 xmo sembang langsung nt dgn mak dia nih. so skg saya sedang cuba bg 100% attention utk mereka bila berada di rumah. tp cabaran yg masih payah nk kurang kan adalah henpon. saya cuba utk kurangkan mengadap smartphone  bila bersembang dgn anak2. bab ni sgt susah!

semoga Allah permudahkan segala urusan kami di sini dan jauhkan kami dari segala penyakit dan musibah.

doakan kami di sini ya.

pic: kredit to gugel


pic: mine - pemandangan depan rumah menjelang maghrib

2 comments:

Me, Myself and I said...

yes.. aku mmg bila kat rumah and weekend mmg utk diorg.. ada pernah sorang mamat komen kat aku, kalau tak buat keje kat rumah sempat ke nak abis phd? pastu aku jawab, kita buat phd pun sbb diorg restu kan? diorg pun berkorban dtg sini ngan kita kan? tu kena pk gak.. InsyaAllah dipermudahkan.. tambahan doa dari anak2 syurga..

Eda said...

eee...mamat mana tuh? ye btol...semoga Allah mudahkan urusan kita....aaminnn