Friday, December 18, 2015

Kek coklat dan Xmas dinner

Anak bertuahku pagi ini bagitau hari ini ada krismas dinner at school. Kena bawak food. What???!!!! Pukul 8am ok! Saya tanya ada surat tak? Dia cakap surat kan dah bagi haritu. Owh, alamak, mama lupa. Apa nak bawak ni? 
Dalam kelam kabut tu, saya terfikir kek microwave saja lah yang sempat. Makanya cepat-cepat cari tupperware microwave safe. Kemudian, check bahan-bahan penting;
serbuk koko ✅
tepung✅
gula✅
baking powder ✅
soda bicarbonate ✅
telur✅
susu✅
minyak✅
vanilla extract ✅
ahhh, semua ada, Alhamdulillah.....
Dalam Facebook, semua dalam ukuran 4sudu besar. Tapi untuk anak bertuah ni, saya buat 1/3cup untuk semua dan telur 2 biji. Fungsi telur adalah untuk memastikan semua bahan grip together kan. Saya assume je. Jadi, sebijik telur mungkin tak cukup. Kacau semua sekali dengan lajunya sebab dah tak banyak masa. Bila dah dapat konsistensi yang betul, terus masuk microwave. Instead of 4 minit, saya buat 6 minit. Alhamdulillah, jadi jugak kek express saya. Sempat la untuk cik kak tu bawa ke sekolah.

Petangnya, bila saya balik ke rumah, kek itu ada di atas meja. Hmmm, false alarm lagi rupanya. Krismas dinner maksudnya makan free. Haih la anak. Mak pun sama juga lah sengal nya. Tapi, Alhamdulillah dapat makan kek coklat petang ni beramai-ramai. Rezeki....

Kek coklat express

2 comments:

Me, Myself and I said...

hahahahah.. ayooo.. kena buat notice board besar seblm kuar rumah..

Eda said...

rumah pun sejemput. xde celah nak boh notice board la....