Wednesday, August 26, 2015

Alkahfi 1-10

post kalini bkn lah berniat utk bermegah2 atau riak atau apa2 yg seangkatan dgnnya. ogos genaplah setahun kami sekeluarga berkelana mencari ilmu di bumi scotland ini. kalau ditanya tentang pencapaian research phd saya, mmg tercekik nk menjawab. sbb nya mmg sgt kecik percentage nya. err nak jawab kosong percent xpatut sgt kot. tapi bukan itu tajuk post kalini.
sebenarnya saya nak share yang saya dan 2 anak perempuan saya dlm misi menghafal 10 ayat pertama dari surah alkahfi. kami bermula masa mak saya ada disini mac yg lalu. Alhamdulillah sampai hari ini anak2 telah berjaya menghafal 8 ayat! MasyaAllah... Tabarakallah... saya sgt xsangka. dan sy sendiri dpt menghafal bersama2. mak dia dh dpt 10 ayat :D. saya pernah berniat utk menghafal 10 ayat ini sejak dari malaysia lagi. tapi tiada motivasi. sy termotivasi apabila mendgr anak2 saya dpt menghafal 2 ayat dalam masa seminggu! Subhanallah! ai is kagum ok! ini mungkin disebabkan hati mereka sgt bersih. makanya senang menerima. apatah lagi kalam Allah. sekarang dalam usaha menghabiskan 2 ayat lg. semoga Allah permudahkan. misi seterusnya adalah surah almulk 1-30. 



saya tulis dan tampal di dinding utk memudahkan sesi menghafal. selalunya ketika nak tidur. hafal by sukukata. insyaAllah pasni kita belajar tafsirnya pulak. doakan kami di sini ya...


2 comments:

Me, Myself and I said...

jahilnya aku.. tp aku mmg berazam nak baca surah ni every jumaat.. insyaallah.. dulu masa sekolah menengah elok je dh hafaz surah al mulk and surah ar rahman kannn.. skrg ni ya Allah..
la ni pun tgh plan nak ajar alma muqaddam sbb dia dh kenal alif smpi ya..
tp bdk2 mmg cepat hafaz kan.. alma pun kejap je blh hafaz al fatihah and kulhuwalallah tu.. misi aku nk bg dia hafaz 3 kul dulu..
moga dipermudahkan..

Eda said...

sama la.aku pun jahil jugak. sarah lepas sebln datang sini dah lupa surah al falaq. cuak aku. kena paksa. masa mak aku dtg tu mmg byk membantu. dia dpt hafal ayat kursi. surah lain aku stop skg. nak kena mula balik kot lepas ni.