Friday, December 23, 2011

creme brulee... my version... ^_^

rupanya seperti biasa mmg huduh... tp sedap ok :P... haritu aku mkn sebijik besar ni kt fullhouse... rm10.90 tau... ni buat seniri, aku dpt 3.5 mangkuk :D

resepi:
3 bijik telur kuning ( telur putih aku buat banana souffle... tp lupa nk amek gambaq lak... sedaq2 dh licin )
250ml double cream ( aku pakai whipping cream )
gula ( ikut suka... agak2 la nk manis ke tak )
esen vanilla

cara2 nya...

panaskan whip krim & esen vanilla, tp smpi mendidih...
pukul telur dgn gula smpi pucat... masukkan whip krim td dlm telur+gula... kacau kacau kacau... pastu masuk le dlm ramekin... klu rajin tapis dulu... saya xrajin... ops lupa ... jgn lupa preheat oven ye... standard je 160-180 c... dlm 15-20 min... dh masak tu sejukkan sat... tabur gula kt atas mangkuk ramekin tu... ikut suka nk byk mana...pastu bakar ngan blow torch... jeng jeng jeng.... siap... boh dlm peti ais sat...














eh




eh




eh




aku xde blow torch la... disbbkan xde mende alah tu... masuk balik dlm oven... letak kt atas sket... pasang api atas je... jgn lama sgt... nk bg gula tabur tu tukar kaler brown2 cam gula hangus je....



sedap la utk saya dan keluarga saya... :P

note: haha senang gila kan... poyo je bg resepi... mcm aku terer sgt...:-)

1 comment:

amelia shafer said...

awat tak jamu aku hari tu!!!!