Tuesday, September 3, 2013

cerita si dua kupang

bukan lagu tiga kupang nai... tahukah anda salah satu sbb kenapa harga minyak xnaik sebyk tiga kupang adalah kerana takut lagu tiga kupang ini menjadi kembali popular... hey... sapa yg nak turn back time.... kita sedang menuju wawasan doplohdoploh.... sketttt lg nak sampai....

kecoh dan penuh status facebook semlm pasal cita minyak naik rega dua kupang.... 

ok, sebagai rakyat yg mengundi saya nak menyuarakan pendapat lah... jgn skeptikal walo apa pun fahaman politik anda.... 

dua puluh sen mmg kecik sgt nilai nya... zaman sy sekolah dulu, pi sekolah bawak duit pat kupang tau... klu dua kupang lg hapah pun xleh beli la... itu cerita 20 - 30 thn dulu... sekarang ni lagi la dua kupang xde rega.... bdk2 pi sekolah bwk paling koman singgit kot... anak aku bwk 2.50 sehari.... xde brg pun kat kantin tu yg dijual dgn rega dua kupang...

tapi, jeng jeng jeng.....

dua kupang tu adalah kenaikan utk seliter... diulangi satu liter! habaq mai keta apa yg pakai minyak seliter? 

mai nak cerita sket...

sy pakai keta besa2 je, bkn hybrid bagai la... sekali isi minyak keta rm50... seblom ni rega mintak 1.90 seliter... dgn 50 tu sy dpt 26 liter minyak... tahan la 3 hari sbb umah ceq dkt ngan opis... lucky me! :P
so bila naik dua kupang ni, dgn 50 sy hanya dpt 24 liter... short 2 liter... secara idealnya sebulan dok ada 30 hari... so 30 hari bahagi 3 hari bersamaan 10 kali saya perlu mengisi minyak utk sebulan... kita blajaq matematik sat harini naa... jadi nya saya telah short 20 liter bln ini dgn bajet yg sama setiap bulan... maknanya saya perlu menaikkan bajet minyak saya lebih dari 50 ringgit... nampak tak nampak tak... ye lah, sbb isi 50 dpt 23 liter... see... dgn naiknya hanyalah si dua kupang... saya perlu tingkatkan bajet bulanan saya sebyk lebih kurang 50 hengget lg... fyi, increment gaji saya setahun lebih kurang 2 kali 50...setahun ok!  ya saya makan gaji. xde bisnes sampingan walopon dok berpikiran nak berbisnes.. hat tu kita cita lenkali :P...

owh, itu blom citer harga brg yg kompen akan naik lepas ni... eh, mesti la naikkk... depa ngantaq brg bkn naik lori isi ayaq ... huhh...

kdg2 ter wonder jugak... awat naik dua kupang... zaman tun mahathir dulu naik jugak... tp dlm sen2 je... so xde la terasa sgt.... owh, mungkin dua kupang hari ini sama nilainya dgn sen2 pada zaman itu...

dan kenapa pengumuman kenaikan sgt last minit... adakah kerna kabinet kita bekerja last minit... haish... ada ka ckp mcm tu plak... mereka sumer excellent la! takut rakyat panik kotttt... apa saja lah alasan nya... dh naik punnnn * cebik mulut... 

eh kena tukar keta kecik ke sbb minyak naik ni... kena kurangkan online offline shopping ke... kena masak je ke... seniri mao ingt la poket masing2..

mereka adalah pemimpin yg menerima tanggungjawab dari rakyat... jgn dok kata org yg dok komplen ni xbersyukur no... ini luahan rakyat marhaen sepertiku...asal ckp camni je kata kita xbersyukur... fyi, sy sgt bersyukur menjd rakyat malaysia dan sentiasa berdoa negara kita akan sentiasa maju dan berkembang....

itu sajalah cerita si dua kupang


No comments: