Friday, February 19, 2010

stimix....adoiiiii.....

O:cik ada kt depan pc ke skg?
a: ye
O:lampu modem stabil ke tak?
a:ye
O:connection cable sumer ok
a:ye
O:sambungan ke splitter ok?
a:ye...sy xpakai splitter...direct connection....
O:cik tekan butang start...bla...bla...bla...
a: (dalam hati)...aku tau le ko nak soh bukak network connection...check IP configuration la....buat dialer baru la...
O:cik tekan butang start lagi....click run...taip cmd...
a:(dalam hati)...aku tau la hg nak soh bukak command prompt...ipconfig la...flushdns  la.....sumer aku tau la....haiyya....
O:cik restart komputer dan restart  modem....cuba buat connection lagi...klu x ok call saya balik..
a:(membebel di dlm hati)...nak  start komputer aku nih mkn taun beb...punya la lama....pastu error 678 kuar lagi...pastu aku kena call  balik 100...tekan 1 utk bahasa melayu...ye ke...bahasa malaysia kot...tekan segala macam nombor...baru nk dpt cakap ngan manusia setelah beberapa minit bercakap ngan mesin....pastu...dialog di atas akan diulang semula....

aku pun restart komputer dan modem...pastu aku call balik....si operator ni bertanya soklan yg sama seperti skrip di atas....grrrr....xpasal2 kena sound ngan aku....berapa kali mao jawab soklan yg sama...td aku dah buang masa 30 minit...still...masalah aku xdpt diselesaikan...aku soh bukak report , bg aku reference no....senang aku nk refer bila aku call 100....byk hal lah....takat reset port.....(hg hantaq mai technician mai umah aku,  baru la tau apa masalah sebenaq....)

akhirnya....masa aku on d way balik dr midvalley...technician tm call aku..sib baik laki aku ada kt umah....dpt la aku online harini....

cause of the problem: kabel pekebenda ntah kt bawah umah aku nih yg buat hal...

moral: aku sgt marah ngan streamyx....

1 comment:

amelia shafer said...

hahhahaa...aku dulu pun asik kena mcm hg ni ler...asik suh tgk dsl light blinking ker tak... pastuh hntr technician kata spliter aku rosak..tukaq baru (ekceli beli!) dh tu tak ok gak..rerupanya samer mcm hg kabel aper ntah kt luaq rosak!!!... mcm haremm..!! tp now dh ok...heheh